Om MammaMage appen
Nu finns nya appen MammaMage 2.0 på AppStore och Google Play. Vi har arbetat med uppdateringen under många månader och är så nöjda med innehållet.

I appen finns grundprogram med kom-igång-övningar för bäckenbotten, magen, andningen – så som tidigare. Du kan starta med dessa direkt efter förlossningen, förutsatt att du haft en frisk graviditet och komplikationsfri förlossning. Vid besvär, smärtor eller skador bör du alltid konsultera din barnmorska, läkare/gynekolog, leg naprapat/fysioterapeut med kvinnoinriktning innan du startar.

Nytt är att du även kan ladda ner andra program som många begärt att vi ska ta fram som:
* MammaStyrka: lättare styrketräning med egen kropp och gummiband, vänta 3-5 veckor efter förlossningen, eller längre tills du känner dig redo eller har fått godkänt att du kan starta
* Bäckenbotten och andning: fokus på andning, bäckenbotten (hitta knipet/lyftet, bli starkare, hitta avspänningen) och rörlighet. Om du haft en tuff förlossning och/eller fått förlossningsskador kan du kontrollera med din barnmorska när du kan starta med detta program. I annat fall kan du starta när du känner dig redo.
* MammaMage fortsättning: med lite tuffare övningar för den som önskar. Du kan starta med denna direkt om du vill men vi rekommenderar att du först kör grundprogrammet. Här bör du ha kontroll och styrka i bäckenbotten och magen/bukväggen för att behålla god teknik.

I grundprogrammet finns övningar du känner igen från den tidigare appen, som lanserades i sin ursprungsform i januari 2013, och som efter det uppdaterats flertalet gånger.
Grundprogrammet i MammaMage 2.0 utgörs av 4 nivåer övningar, eftersom det är vad vi ser att många användare ser som lagom att följa. För den som önskar fler nivåer finns MammaMage fortsättningsprogram att köpa till. Och den som redan är van vid MammaMageträning kan starta direkt med nivå 5-7 i MammaMage fortsättningsprogram.

I den nya appens grundprogram finns nya övningar och utmaningar.
Efter 5 träningspass öppnas ett test upp längst ned i övningsmenyn. Vi rekommenderar dock att du tränar minst 10 gånger vid varje nivå, men den som är van och vill gå fram snabbare kan göra det efter 5 träningspass.
Utför testet, markera om du klarade det, så öppnas nästa nivå med övningar upp.

Övningarna visas med tydliga filmer. Inför övningarna finns det allmänna tränings- och tekniktips som gäller för alla övningar som visas separat. Vid varje övning finns sedan instruktioner för just den övningen specifikt.
Vid varje övning finns en timer för tidtagning, som visar med en stapel hur mycket det är kvar att träna. När tiden är slut övergår timern automatiskt till att visa tiden för vilan, för att därpå direkt gå över på nästa träningsperiod.
Du kan läsa mer tekniktips och variationer för varje övning, när du klickar på “i” et högst upp till höger på varje övningssida. Där finns mer information när du väl har kommit igång med övningen och lärt dig grundtekniken.
Appen MammaMage 2.0 är inte istället för annan träning utan den ska ses som ett komplement. Fortsätt promenera och röra dig i vardagen.
MammaMage 2.0 ersätter i förlängningen den tidigare MammaMage appen, men du som redan har MammaMage kan fortsätta träna med denna under 6 månader.
Vi behåller den gamla appen under en period för att erbjuda de som redan har appen att träna vidare i sina program där de redan ligger. Detta är även anledningen till att vi gör en helt ny app; så inga användare tappar träning som de utfört.
Du som redan har MammaMage appen kan givetvis också ladda ner MammaMage 2.0 I första nivån känner du igen mycket men därefter skiljer det sig en del i övningar.

Rekommendationer i appen avser en frisk graviditet och komplikationsfri förlossning. Övningarna och tipsen är generella och kan aldrig ersätta individuellt anpassade övningar eller medicinska råd. Ta alltid kontakt med din barnmorska, läkare/gynekolog eller leg fysioterapeut/naprapat med kvinnoinriktning om du har besvär. Utred alltid smärttillstånd inom sjukvården.
Varmt välkommen!