Tips för ett bra nyårslöfte

Tips för ett bra nyårslöfte

566
0
Dela

Vill du ha ett nyårslöfte om att börja träna, träna mer eller klara en prestation.  Jag skrev nyligen lite om att bromsa för att gasa, som ibland måste vara förutsättningen. Men jag tänkte också ge några tips på vägen om hur man kan tänka när man formulerar mål, löften eller förväntningar. Och inte minst hur man kan leva upp till dem och upprätthålla det man önskar. 

Till att börja med behöver man svara för sig själv vad man vill göra och därefter noga tänka igenom varför och hur. Om man inte svarar på det så lämnar man målet åt sitt eget öde och då kommer troligen andra saker att komma emellan. 

När det kommer till hur så är det viktigt att se över sina förutsättningar. Okej, träna fyra gånger i veckan eller träna för ett lopp, men hur? När? Med vem? Hur göra med barnen? Har du velat träna fyra gånger i veckan förr men inte lyckats få till det, varför? Har något förändrats sedan dess? Behöver du eller hela familjen förändra något för att underlätta?

Vill du ha ett nyårslöfte om att börja träna, träna mer eller klara en prestation. Jag tänkte ge några tips på vägen om hur man kan tänka när man formulerar mål, löften eller förväntningar. Och inte minst hur man kan leva upp till dem och upprätthålla det man önskar. 

Ge kroppen förutsättningarna. Gå ut lugnt, stärk upp kärnan, känn in din kropp och börja tolka den. Det går inte att springa förbi grundträningen, det kommer aldrig hålla i längden, skador uppstår och motivationen tryter. Resultat är en motivationsfaktor. En inställning om lugn och stärkande början kommer att ge resultat för både kropp och knopp. 

Kom ihåg att se över förutsättningar. Okej, träna fyra gånger i veckan eller träna för ett lopp, men hur? När? Med vem? Hur göra med barnen? 
Ge kroppen förutsättningarna. Gå ut lugnt, stärk upp kärnan, känn in din kropp och börja tolka den. Det går inte att springa förbi grundträningen, från soffan till milen, det håller oftast inte i längden, skador kan uppstå och motivationen tryter. Att börja med en uttänkt plan för grundträning kommer att ge resultat för de flesta och resultat är en motivationsfaktor. Små steg och förändringar ger också mer uthållighet, det ska inte vara en kamp. På det hela taget, en inställning om lugn och stärkande början kommer att ge en bra känsla. 
Försöka att ha realistiska förväntningar och verkligen uppmärksamma och fira det som uppnås och utförs. Utgångspunkten i varför och hur.

Disciplin kommer att vara viktig. Var disciplinerad till en början. Innan du etablerat din rutin och omvärderat dig själv till en tränande person så är disciplinen helt avgörande. Kanske måste man börja säga nej till sådant som stör planen. En fika med kompis på stan, barnkalas, sovmorgon, tv-kväll eller annat får kanske stryka med för träningens skull. 

Laborera inte med sömnen om du redan innan har svårt att få en god natts vila. Träna gärna på morgonen, jätteskönt. Men att helt plötsligt börja gå upp en timme tidigare utan att få bättre sömn kommer inte att hålla i längden. Speciellt inte om ditt varför till att träna är att känna dig piggare och må bättre. 
Jag själv formulerar hellre mål än löften. Löften bryts om de uppfylls medan mål eller strävan kan ändras längs vägen och formas med livet, som man ju inte kan förutse. 

Ett av mina absolut viktigaste mål är att bli stark i bålen igen. Jag tänker bjuda på den resan och skriva om vägen dit under året som kommer. 

Gott slut på året och en stor kram

Dela
Föregående inläggNär bromsen är gasen
Följande inläggSätta standard
Kvinna, mamma, sambo, leg sjuksköterska, certifierad mammamagetränare, träningsentusiast, yogaälskare, cykeloman, solskenslöpare, frihetsknarkare, levnadsglad och kvinnobeundrare.

Skriv en kommentar

13 + tretton =