Sommarens träning!

Sommarens träning!

281
0
Dela

För mig har alltid sommaren varit en tid för träning, en tid att variera träningen och kliva ut från gymmet/gruppträningssalen, en tid att leka träning. Denhär sommaren så försöker jag bygga upp kroppen efter min andra graviditet och förlossning samt lära mig hur jag får in träningen i vardagen med två barn. För tillfället är jag och barnen på semester ”hemma” i Boden hos min mamma medan maken jobbar. Att hänga med en liten, aktiv tjej på snart två år och samtidigt ta hand om lillebror på 2 månader innebär en hel del vardagsmotion och det, tillsammans med MammaMageappen, räcker långt men inte hela vägen. Jag behöver ytterligare träning för att vara den bästa versionen av mig själv när det kommer till humör och tålamod, hjälpa kroppen att komma tillbaka till den grundstryka jag hade innan min andra graviditet, motverka min onda rygg, orka bära och leka med de växande barnen samt förbereda kroppen inför hösten som förhoppningsvis innebär comeback som Gruppträningsinstruktör. Jag behöver prioritera träning. 

På hemmaplan (i Johannelund/Vällingby, Stockholm) har jag nära till flera olika utegym, i lägenheten har jag massor med vikter, en stång, olika typer av gummiband, en ribbstol, en matta, en stepbräda samt tid och möjlighet när Robin är hemma eller Lovina är på förskolan. Nu på semestern har jag tillgång till gummiband, matta, en altan, en gräsmatta och en mammamormor som kan aktivera/passa/ta hand om åtminstone ett av barnen ibland. Det gäller dock att fånga tillfällena när de ges (då iallafall ett av barnen sover…) men samtidigt prioritera vila då det är tufft att vara ensam förälder (även om jag får massor av hjälp här hemma!). Jag kan tyvärr inte springa några längre sträckor ännu (eller, jag kanske kan, men jag väljer att bygga upp kroppen långsamt och vill inte trappa upp träningen för snabbt), annars är ju det den optimala sommarträningen i mitt tyckte! Hittills har jag bara joggat på gräsmattan i 20 sekunder med 10 sekunders vila, åtta gånger (Tabataintervaller), vilket känns bra, men jag tar det väldigt lugnt på den fronten. Jag har ägnat mig åt annan sommarträning iår och det gäller att utgå från förutsättningarna och göra det bästa av situationen tycker jag! 



Denhär sommaren har jag således fokuserat mycket på promenader, MammaMage/rehabövningar och utegym. Jag har även kört en del BODYBALANCE och lite BODYPUMP hemma. Nu när jag är uppe i Boden har det blivit två korta pass BODYBALANCE (på Les Mills on Demand, en onlinetjänst med massor av olika pass) och ett par pass med Tabataintervaller, blandade övningar. Att köra Tabataupplägg anser jag är ett enkelt och hyfsat roligt sätt att träna då pulsen går upp och även övningar med ”endast” kroppsvikt blir utmanande. 

Det svåraste är nog egentligen att få träningen att bli av (oavsett om det är sommar eller inte), att inse att det inte alltid blir som man tänkt sig, att ta tillfällena när de kommer och att utnyttja det som finns runtomkring. Som i förrgår när en väska med spännband och stenar fick agera vikt, eller som igår när båda barnen faktiskt sov samtidigt (att vi var bortbjudna på lunch innebar att det ”bara” blev MammaMageövningar, men ändå!). Det är inte alltid som inspirationen och lusten är på topp, och det behöver den inte heller vara, det är okej att köra samma pass ett par tillfällen och utgå från basövningar, allt behöver inte vara så komplicerat och avancerat hela tiden. Bättre korta, ”enkla” pass än ingen träning alls i mitt tycke!  


Just nu har jag heller inga krav på prestation. För mig handlar det framförallt om att hitta tid att träna för att må bra och vara den bästa, gladaste, starkaste, mest kärleksfulla och tålmodiga mamma och fru som jag bara kan! Att jag inte kan köra gruppträning just nu (vilket är min absoluta favorit annars och i långa perioder varit den enda typ av träning jag ägnat mig åt!) gör inte att jag låter bli träningen, jag hittar alternativ och kör korta pass (för att inte tröttna). Jag går heller inte till gymmet ännu (då jag ammar ofta och inte har testat att lämna honom hemma med flaska och pappa ännu, framförallt för att jag ändå inte orkar ta mig iväg på kvällstid efter att Lovina lagt sig, och Jay har varit väldigt krävande på kvällstid hittills), vilket jag också börjar sakna. Men allt har sin tid och just nu är det skynda långsamt som gäller, dessutom ligger mitt fokus på barnen för tillfället, hur viktig träningen än är för mitt välmående så går deras behov och önskemål först.

Tack och lov att det är sommar och att möjligheterna till träning trots allt är oändliga! 

Skriv en kommentar

fem × 1 =