Snart är det Mamatummy Day – en viktig dag för kvinnohälsan

Snart är det Mamatummy Day – en viktig dag för kvinnohälsan

617
0
Dela

Den 25 april är det Mamatummy Day som vi uppmärksammar för fjärde året i rad. Jag instiftade dagen eftersom det finns kanelbullens dag, Volvons dag och en massa andra dagar i kalendern – men ingen dag som uppmärksammar mammamagar och kvinnans kropp i samband med förlossning och graviditet. Nu är dagen en officiell temadag.

 

Syftet med dagen är att lyfta frågan om att kvinnor har rätt till information om vad som händer/kan hända under en graviditet och förlossning med den egna kroppen, så man inte står där helt förbluffad efteråt med hängande mage, delade magmuskler, navelbråck och läckande underliv. Och frågan: ”varför berättade ingen innan?”.

Vi vill även förmedla vad kvinnan själv kan göra – om man vill. Information är alltid bra tror jag och sedan kan man själv välja om man vill göra något – eller inte. Mycket går att göra åt magen och underlivet själv med enkla övningar, men vissa problem behöver mer hjälp och eventuellt operation. Det borde vara alla kvinnors rätt att få hjälp till full funktion i kroppen!
Vi pratar inte endast skönhetsingrepp utan funktion – så man kan lyfta matkassarna, leka med sina barn, hosta och nysa utan besvär, promenera och jogga, slippa ryggont och bäckenbesvär.

Över hela landet arbetar dedikerade kvinnor och män denna dag och erbjuder kostnadsfria föreläsningar, prova-på liksom undersökningar av magen. Passa på! Du hittar hela schemat här.

 

Dela
Föregående inläggOlika sätt att mammamageträna
Följande inläggJag brinner för kvinnohälsa, som mammamagar
Grundare av MammaMagekonceptet och själv tvåbarns mamma. Hade efter båda barnen svårt att återfå kontrollen över magen och förstod i efterhand att jag haft diastas. Då fick jag ingen information överhuvudtaget. Publicerat 19 böcker och cirka 14 träningshäften, allt med inriktning på träning och hälsa. Tagit fram fem träningsdvd och skapar konceptet "Fab50 - allt innan 50 år är uppvärmning". Tränar i dag relativt mycket själv - både längre distanser, multisport och djup kontrollträning för att hålla.

Skriv en kommentar

2 × 2 =