Sjukgymnastik och tiden som går alldeles för fort

Sjukgymnastik och tiden som går alldeles för fort

442
2
Dela

Vissa dagar går tiden så otroligt fort. Andra dagar går den väldigt långsamt. En graviditet är en period i livet när man blir otroligt medveten om tiden tycker jag. På gott och ont. Jag känner att dendär lilla bebisen i magen inte är så liten längre, ungefär 2 kg stor om man ska tro appen som räknar veckor. Rörelserna är många och känns ordentligt åt alla håll och kanter, framförallt kvällstid. Huvudet ligger långt nere i mitt bäcken men är forfarande ruckbart (möjligt att röra lite på men det är osannolikt att bebisen vänder sig uppochner). Vi går in i vecka 34 idag och förlossningen närmar sig med stormsteg. Jag gör mitt bästa för att njuta av de sista veckorna men det är lite av en utmaning med en viljestark 1,5 åring som behöver uppmärksamhet, samt ett bäcken som inte riktigt är med i matchen. Att inte ens kunna promenera och än mindre träna som jag skulle önska börjar bli väldigt psykiskt påfrestande. 

Jag har iallafall börjat gå hos en fantastisk sjukgymnast. En tjej som bland annat tror på träning i olika former för att lindra olika typer av smärta. Jag har fått ett program med rehabövningar som jag borde göra varje dag (men åtminstone gör typ varannan dag) och vi bollar tankar kring övrig träning och hur jag kan hantera vardagens utmaningar. Det är exempelvis svårt att eliminera alla lyft och rörelser som triggar smärtan då jag har en liten tjej att ta hand om. Vi har pratat om hur jag ska tänka med min bäckenproblematik och hur jag ska träna, men träning är trots allt ordinerat vilket är fantastiskt skönt. Dock har de senaste veckorna tyvärr mest inneburit trötthet, vila på grund av smärta och andra prioriteringar. Men det är det som är så fantastiskt med träning, det är aldrig för sent! För min del handlar det som sagt mestadels om rehab och aktiveringsövningar, en del cirkulationsträning (borde jag göra iallafall, exempelvis stå på en Crosstrainer eller lyfta lätta vikter många gånger) och lite gravidyoga/anpassad BODYBALANCE. Det är fokus på stabiliserande övningar och lätta styrkeövningar för att bibehålla lite styrka men även lite rörlighet. Det handlar om att må så bra det bara går under de sista veckorna, att få endorfinernas smärtlindrande effekt, att förbereda kroppen på förlossningen och vägen tillbaka samt att skapa förutsättningar för livet efter graviditeten. Jag kan inte promenera eller cykla, men jag kan ta tunnelbanan en station till gymmet och jag kan träna hemma. Jag försöker bibehålla den aktivitet som jag känner att kroppen mår bra av och som rekommenderas av sjukgymnasten, men även vara lyhörd för behovet av vila. 
Förutom träning så går jag på akupunktur med elstimulering hos sjukgymnasten (hon sätter även vanliga nålar om/när det behövs) för att lindra bäckensmärtan. Musklerna runt mitt bäcken är nämligen otroligt spända, framförallt övre delen av rumpan, och skapar på så vis ytterligare smärta. Jag kommer på mig själv att jag aktivt måste försöka slappna av vilket tyder på att de aktiveras alldeles för ofta/hela tiden. Jag upplever faktiskt att akupunkturen hjälper och lindrar men det är en övergående effekt och något jag måste fortsätta gå på nu hela vägen fram. Trots att det definitivt inte hör till mina favoritupplevelser och inte alls är någon mysig behandling. 

Denna vecka har jag iallafall fått till lite aktiveringsövningar och ett pass lätt styrketräning hemma.


Även lite gravidanpassad yoga hemma och en BODYBALANCE på gymmet. 

Jämfört med min vanliga träning så känns det som om jag inte gjort någonting alls den senaste tiden, men med rådande förutsättningar är jag stolt, glad och tacksam att jag tränar överhuvudtaget. Faktum är att jag mår så otroligt mycket bättre om jag tränar, på ett eller annat sätt! 

2 Svar

  1. Hej.
    Fint att du rör på dig. Vi har tagit fran ett smärtmätverktyg för er med bäckensmärta så att ni kan träna bättre. Det är helt gratis och du kan läsa här.
    http://behandlingsteamjohncarrier.se/smarttrappa-traning-for-de-med-backensmartor/

    Ökad smäera vid dagensslut, spänd muskler i övre sätet och omföderska är alla vanliga symtomvid maignessyndrom… en diagnos som ofta förväxlas med foglossning. Ca 30% av det patienter vi möter med diagnosen foglosning har igentligen maignes.. be din sjukcymnast att dubbelkolla sina tester så att ni är på säkra sidan.

    Lycka till!
    Mvh John C

Skriv en kommentar

två × 5 =