Min status efter förlossning och tankar kring hård träning under/efter graviditet

Min status efter förlossning och tankar kring hård träning under/efter graviditet

2633
0
Dela

Hej! Firar 11 månader efter förlossning med att….må lite sådär. Jag har fått lite krämpor i min kropp som jag behöver kolla upp och åtgärda men exakt VAD det är vill jag inte riktigt avslöja ännu. Allt jag säger är att jag vill att ni skall tänka till en extra gång när ni sätter igång och tränar efter er förlossning och specifikt VAD ni väljer att börja med. För även om det känns bra i hjärnan så är kanske din kropp inte redo och då kan det faktiskt ta några månader innan man ”känner” av några besvär. En del kändismammor inom den sociala mediavärlden visar mer än gärna upp hur de sätter igång att träna t.ex. löpning ganska snart efter sin förlossning och jag undrar HUR många av dessa som INTE känner av några som helst besvär i sina kroppar? För jag tror att dessa ”problem” vill man liksom inte skryta med eller ens erkänna för sig själv att t.ex. ryggbesvär eller inkontinensbesvär KAN bero på att de kanske kört igång lite för fort och lite för tungt.

Och jag vet att många ”hejjar” på dessa mammor och tycker att de är så duktiga som tränar så mycket och så hårt ELLER så förfasas man och tycker att de skall spendera mer tid med sina barn….

Jag tillhör dock inget av dessa ”läger”. För det enda jag tänker på när jag ser en höggravid som kör crossfit eller en nybliven mamma som kör igång med tyngre träning snabbt inpå sin förlossning är: ”Jag önskar att hon visste varför hon bör fokusera på bäckenbotten/djupa mag-ryggmuskulaturen i första hand”.

Inspirerad av detta inlägg skriver jag nu min syn på saken:

Det handlar inte om att man är en dålig mamma om man PRIORITERAR sin träning och det handlar inte om att du kommer skada ditt barn som växer i din mage om du är gravid och kör hårda träningspass. Men. Utifrån min kunskap och erfarenhet så anser jag att det ALLA i stort sett missar är: Vad händer under och efter graviditet i både kropp och hjärna? Och vad händer med kroppen när ditt första barn blir större och du kanske vill bli gravid igen? Och igen? Vad kommer hända med din kropp när du är 50-60 år?

Vi som jobbar med gravida och mammor hela dagarna måste bli bättre på att prata om att man under graviditet FÖREBYGGER eventuella besvär och efter graviditet så REHABTRÄNAR man tills man är redo att ta upp sin ”vanliga” träning. Det handlar inte om att ”skrämma upp” gravida eller nyblivna mammor, det handlar om att medvetandegöra om vad kroppen egentligen behöver under den här tiden och om att tänka ett steg längre.

Jag brukar fråga mina kunder vad deras mål är med att komma på mammamagebehandlingar hos mig och många gillar både löpning och crossfit. Så då är det viktigt att kunna göra dessa (aktiveringsövningar) enkla små och LÄTTA (styrkemässigt) övningar för att kunna gå vidare och bygga upp sin styrka inifrån och ut. Jag om någon förstår hur gärna man vill ta upp just sin favoritträning, men samtidigt, varför så bråttom? Sedan önskar jag att fler kunde kräva att barnmorskan kollade deras knip på återkontrollen eller att man går till en specialist inom området för att vara säker på att ens bäckenbotten mår bra och fungerar som den skall.

Jag blir inte imponerad när jag ser höggravida köra burpees, hoppa hopprep eller göra chins. Jag blir inte heller imponerad av nyblivna mammor som börjar träna inför ett maraton när deras barn knappt hunnit fylla 2 månader.

Jag blir rädd. Rädd och uppriktigt bekymrad över deras (och människorna i deras omgivning) som inte verkar ha kunskapen som krävs kring detta.

I vårt gäng av certifierade mammamagetränare så har vi alla skilda yrkesområden och jag är stolt ”kollega” med både naprapater, fysioterapeuter, osteopater, barnmorskor och PTs.

Jag ser mig själv som en liten del i det stora hela och om jag känner att jag inte kan hjälpa en gravid eller nybliven mamma med hennes besvär så skickar jag alltid vidare till de som kan mer än mig. Tyvärr så verkar det ha blivit lite olika läger och en hel del ser oss som jobbar med mammamagar och den kunskapen som ”hot” och vill inte samarbeta. Riktigt tråkigt med tanke på att vi alla vill  samma sak d v s hjälpa våra kunder att må så bra som möjligt med funktionella kroppar.

Så jag hoppas att du som älskar crossfit, löpning,kampsport eller annan tuffare träning skall förstå att du kan absolut ha det som mål och lita på att din kropp kommer att kunna köra de där tunga och intensiva passen igen. Men låt det ta tid och våga lyssna på minsta lilla signal som din kropp ger dig om att något inte känns 100%. Våga backa, våga ta hjälp av någon kunnig person och våga erkänna för dig själv att din kropp under och efter en graviditet inte är den samma som innan. Sätt upp ett mål men börja alltid med rehabträning efter din förlossning och ge dig själv tid att läka i lugn och ro. Det betyder inte att du inte skall träna, utan att du skall träna och vara fysiskt aktiv utifrån din egen kropp. Läs på om diastasis recti, navelbråck, bäckenbottenbesvär och hur du förebygger och återtränar.

Och sist men inte minst: Var glad och nöjd med din bedrift av att ha gått igenom en graviditet och förlossning och var stolt över din nyvunna mammakropp. Våga släpp på prestationen i din träning och våga ”vara lat” och skippa träningen om du en dag inte känner dig så pigg.

Din kropp kommer tacka dig på bästa möjliga sätt, genom att hålla sig frisk och stark och funktionell och du kommer kunna ta upp din ”favorit”träning tids nog.

Är vi överens?

Skriv en kommentar

5 × 3 =