MammaMages historia

MammaMages historia

MammaMage grundades av Katarina Woxnerud. Starten var en applikation som först fanns på AppStore för iPhone 18 januari 2013.

1409 foto kw Aktiv Mamma

Foto: Anthony Andrews

Tanken med MammaMage var att på ett enkelt sätt nå fram med information till nyblivna mammor om hur man på ett bra sätt kan komma igång efter förlossningen. Många kvinnor som Katarina mötte fick antingen ingen information alls om hur de skulle träna för att få ordning på magen efter en förlossning, eller så möttes de av råden om situps och magplanka för att råda bot på ont i ryggen och delade magmuskler. På sin klinik mötte hon kvinnor som fått program med 5-6 olika variationer på magplanka som ett startprogram som nyförlöst. Plankor sågs som standard och var det som pumpades ut via ”experter” på träning efter förlossning.

Frustrationen var stor över hur man kunde nå ut med informationen, och nå fram till kvinnor. Så när förslaget om att skapa en applikation dök upp såg hon att det var en bra väg.

Tanken med MammaMage var en konsumentapp som kvinnan kunde följa hemma, med övningar som förhoppninsgvis gav lite mer ”rätt” aktivering än situps och magplankor.
Appen blev snabbt mycket populär, och kom i mars 2013 ut på Google Play.

Under 2013 ökade intresset för konsultationer av magen, mätning av diastas och uppläggning av träningsprogram enormt mycket. Kön blev lång hos Katarina och många tränare hörde av sig med förfrågan om att lära sig mer om hur MammaMage fungerar.

2014 uppfördes utbildningen till certifierad MammaMagetränare för första gången. Utbildningen riktar sig till naprapat, sjukgymnast, personlig tränare och liknande med en basutbildning inom människokroppens anatomi, fysik och funktion. Tanken är att kunna rekommendera kvinnor på andra orter att söka hjälp hos cert MammaMagetränare för att få liknande bedömning och träning som Katarina själv ger.

Under 2014 genomfördes 19 utbildningar. Under året genomfördes även den första MammaGravid: en kurs om vad man ska tänka på under graviditeten – eftersom det finns mycket som kvinnan själv kan göra för att minska risken att drabbas av diastas genom att träna rätt under graviditeten.

Startskottet går även för Mamatummy Day – en dag för att lyfta frågan om att så många kvinnor har kvarstående besvär efter förlossningen med magen och bäckenbottenområdet men upplever att de inte får information eller tas på allvar inom vården. En opinionsbildningsdag digitalt och över hela Norden.

Marit Sola blev under året ansvarig för den norska marknaden gällande allt kring MammaMage liksom AbHealer.

sola_mammamage_porträtt kopia

 

2015
MammaMage blev 2015 ett AB och fortsätter att utvecklas. MammaMage citeras ofta på olika sidor och anges som källa vid artiklar om träning efter graviditeten.

Under året genomförs de första MammaUte kurserna i Norge och Sverige – hur man kan träna utomhus med gravida och nyblivna mammor på ett skonsamt sätt.

Sätter ny standard
MammaMage har satt en ny standard för vad man som kvinna bör träna direkt efter förlossningen. Innan MammaMage kom ut var den traditionella uppfattningen att situps och magplankor var det som skulle utföras, och att dessa övningar skulle hjälpa till att läka magen och stärka den uttöjda magen för att orka med vardagens belastning – liksom träning. Men genom att titta på hur kroppen arbetar i rörelse, muskelfysiologi och anatomi har Katarina introducerat ett annat tänk. Det handlar om att starta lugnare och att aktivera de djupare muskelsystemen – de system som bör vara aktiva i vardagen hela tiden, oavsett man är nybliven mamma eller inte.

Helheten i kroppen
MammaMage handlar om helheten i kroppen. Att få igång djupa magen kopplad till bäckenbottenmusklerna. När träningen utförs i neutral position, ökar man möjligheten för djupa ryggen att samaktiveras. Genom att hålla igång andningen får man med diafragmamuskeln. Hela den inre cylindern aktiveras så den stärks och därmed kan förmedla kraft mellan över- och underkropp.

En stor vikt läggs just vid den neutrala hållningen eftersom det är den som kvinnan kan behöva återträna efter graviditeten. Genom neutral hållning kan krafter i kroppen överföras och tas upp på ett bra sätt. I alla övningar uppmanas kvinnan ha neutral hållning – inte en ihopkrummad position i ryggen som många uppmanas att ha/automatiskt intar vid magplankor.

Om Katarina
Tidigare har Katarina publicerat 14 böcker, 9 träningshäften, 7 träningsdvd samt medverkat som expert i teve och radio. Du kan följa henne på hennes blogg på fab50.se (allt innan 50 år är uppvärmning!), och läsa mer om henne på www.woxnerud.se Du hittar henne även i varje nummer av tidningen Tara med start juni 2015.

Om Marit
MammaMage Norge drivs av Marit Sola, som även har agentur i Norge på AbHealer liksom MammaMages produkter med Helhetshälsa. Marit är leg naprapat, 4 barns mamma och cert MammaMagetränare. Hon brinner för kvinnors hälsa och att hjälpa kvinnor att komma igång efter förlossningen.