MammaMage står inte för övningarna i ”Stark, glad gravid”

MammaMage står inte för övningarna i ”Stark, glad gravid”

7876
3
Dela

Boken ”Stark glad gravid” har nyss kommit ut i sin tredje upplaga. Jättefin bok och det finns inte så många andra böcker skrivna i ämnet. Bra faktainnehåll kring graviditet och förlossning, i boken och Maria är även en kunnig barnmorska,

2014-11-26 21.08.45

MammaMage blev tillfrågat att vara visa övningar i boken och ha logga med i boken. Det tackade jag nej till eftersom jag kände att jag i sådana fall endast vill ha med övningar som MammaMage kan stå för, vilket inte alls behövde bli resultatet av samarbetet.

Dock tyckte jag det var skoj att Maria Wigbrandt frågade om jag ville bidra med inlägg och kunskap om magmuskeldelning, diastaser och hur man bör träna – både under graviditeten samt efter förlossningen för att komma igång.

Jag fick läsa igenom valda textkapitel och vi lade in citat från MammaMage. Superbra.

Dock står det nu i kapitel 11 sidan 111 att ”…Övningarna för de djupa magmusklerna som ingår i träningsprogrammet i kapitel 14 har tagits fram tillsammans med henne (läs Katarina Woxnerud)…”. MEN de övningar som jag var med och tog fram är tre stycken. De sista tre övningarna i kapitlet, som alla står i samma ruta (”Stabilitet x 3). JAG HAR INTE GODKÄNT NÅGRA ANDRA ÖVNINGAR. FAKTUM ÄR ATT JAG STARKT AVRÅDER FRÅN ATT UTFÖRA NÅGRA AV DE ANDRA ÖVNINGARNA DIREKT EFTER EN FÖRLOSSNING.

De andra övningarna som finns i kapitel 14 är dessa:

2014-11-26 20.49.11


Djupa knäböj

Att utföra djupa knäböj med ”ass to the grass” när man är nyförlöst är definitivt inget jag skulle rekommendera. För det första kan många kvinnor inte kontrollera bäckenbottenmusklerna i den nedre positionen. För det andra kan de flesta inte kontrollera magen vid en knäböj, och framför allt inte en så djup knäböj och med en bebis i famnen som tar uppmärksamhet. Dessutom är nivåerna av relaxin fortsatt höga vilket gör att många kan ha känning av symfysen (blygdbensfogen) eller SI lederna bak i bäckenet. Att då göra så djupa knäböj – utan stöd av djupa muskler – kan provocera lederna.

 

Tåhävning

Funkar fint, aktiv mage bara.

 

2014-11-26 20.48.59

 

Framåtlutad rodd med gummiband

Att luta fram kroppen gör att magens innehåll hänger ned mot bukhinnan och en eventuell diastas. Rodd med gummiband är bra men välj ett upprätt utförande –  gummibandet kan enkelt fästas i ett dörrhandtag eller liknande i brösthöjd framför kroppen.

 

Push ups fyrfota

I fyrfotaposition tynger magens innehåll ned mot bukhinnan. Om kvinnan  har nedsatt kontroll i magen och har en diastas då trycker magens innehåll mot bukhinnan och diastasen och ökar elasticiteten ännu mer. Diastasen kan ”öppnas” och den förtunnade linea alba dras ut än mer.
Vill du göra push ups (fast det är en rätt komplex övning avseende magens djupa kontroll) så utför den stående mot en vägg.

 

Sidoplankan på knä

En sidoplanka innebär för många kvinnor att buktrycket ökar. Har man diastas och nedsatt kontroll i de djupa magmusklerna så kan det ökade buktrycket leda till att magen buktar utåt vid linea alba (bukinnehållet trycks ut mellan magmusklerna). Detta är inget att rekommendera och stimulerar inte läkning. Vänta med sidoplanka tills du har kontroll på djupa magen i sidliggande.

 

Tricepspress sidoliggande

Denna övning kan ge samma effekt som sidoplankan. Om du vill träna triceps – gör det hellre med gummiband i upprätt stående position.

 

2014-11-26 20.48.37

 

Sidoliggande rotation

Kan man hålla kontroll på djupa magen kan denna övning utföras. Men träna först djup kontroll.

 

Hälsande hunden

Åh nej (!) var min första tanke när jag såg denna övning i övningsbanken för nyförlösta. Den här positionen är alldeles för tung för en kvinna med diastas och/eller dålig kontroll i djupa magen. Läs ovan om vad som händer under träning i fyrpunktposition.

Att dessutom lägga på arm- och bensträck är inget bra! Det ger vanligen aktivering av de ytliga musklerna eftersom övningen blir för komplex för hjärnan. Att dessutom ha sin bebis under sig gör att mycket fokus går till barnet och mindre fokus blir kvar till kontroll av magen och kroppen. VÄNTA MED DENNA!

 

Höftlyft med bebis

Kan utföras. Helt ok övning. Dock skulle jag gärna se en korrigering så att man främst får med sätesmusklerna, inte så mycket baklåret eller ryggen vilket ofta blir resultatet av det beskrivna utförandet.

 

Stabilitetsövningar x 3

Detta är de övningar som MammaMage har godkänt. Det står så också med liten text under övningarna, men det syns nästan inte.

 

I ”Stark glad gravid” har alltså MammaMage ENDAST bidragit med:
* fakta om hur magen och bäckenbottenmusklerna påverkas av graviditet
* fakta om vad en diastas är och hur man kan tänka för att komma igång
* tre övningar som ligger sist i boken på sidan 181.

MAMMAMAGE STÅR INTE FÖR NÅGOT ANNAT, FRAMFÖR ALLT INTE FÖR ÖVNINGARNA SOM FINNS EFTER FÖRLOSSNINGEN. FAKTUM ÄR ATT JAG AVRÅDER STARKT FRÅN VISSA AV DEM.

Jag är lätt förtvivlad över hur informationen ligger i boken. När jag själv läste boken fick jag för mig att jag godkänt alla övningar i kapitel 14. Och fick ont i magen när jag såg vilka övningar som fanns där. Jag har alltså bara godkänt tre övningar som ligger som en, och bidragit med fakta. Inget annat.

3 Svar

  1. Intressant. Har själv gått utbildningen på SAFE förra året. De nämnde då att den dåvarande boken, som du skriver om, skulle komma i ny upplaga 2014 då ny forskning visade att t.ex planka inte var bra. Under utbildningen strök vi över flertal övningar i denna bok.

    Är den bok du tittat i den version som skulle komma ut nu 2014?

    Tacksam för svar!

Skriv en kommentar

åtta + 18 =