Kan man fortsätta träna under graviditeten?

Kan man fortsätta träna under graviditeten?

2022
2
Dela

Generellt kan man säga att om du är van vid en motionsform och graviditeten är frisk så kan du fortsätta motionera under graviditeten. Faktum är att de flesta kvinnor mår bra av det.
Jag väljer att skriva ”motionera” eftersom det under graviditeten inte handlar om att bli bättre eller ställa upp i lopp/tävlingar för de flesta kvinnor utan om att just hålla igång och må bra.

2015-07-30 10.31.41

Kristina på fotot här har gått 36 fulla veckor när hon kör marklyft. För henne är 40 kilo lätt – hon kör annars på vikter kring 90-100 kilo med ett personbästa på 110 kg. Parallellt kör hon övningar för djupa magen, ryggen och bäckenet för att orka hålla ihop kroppen och för att minska risken att drabbas av diastas efteråt.

Modifiera alltså din träning och ta det lugnare. Låt även dagsformen avgöra hur hårt du tränar, men om dagsformen varje dag säger att du ska skippa träningen till förmån för soffan så kanske det kan vara dags att emellanåt prova lättare promenader och se om kroppen reagerar positivt. Allt det här gäller som sagt friska graviditeter.

Det du bör undvika är bland annat:
* träning på hög höjd (över 2 000 möh) om du inte bor på en sådan ort
* dykning
* aktiviteter där du kan få sparkar och slag på gravidmagen som av en häst, vid kampsport eller tacklingar vid idrotter med närkontakt.
* aktiviteter där du riskerar att falla på gravidmagen som tufft spel vid handbollsmatcher, utförsåknig eller skridskor.

Är du van vid aktiviteterna och behärskar dem är det klart att du kan fortsätta – tänk bara efter en extra gång. Den generella regeln är att fortsätta med – eller återta – det du är van vid. Starta inte något nytt helt ovant som kräver mycket fysik.

Undvik även maximala ansträngningar – både vad gäller styrketräning och konditionsträning. Undvik extrema ytterlägen när du kör yoga eller töjer muskler.

Det finns mycket man kan göra under graviditeten för att minska risken för att drabbas av diastas. Allt detta och mycket mer om vad man bör tänka på med pulsen under träningen, lär du dig om på våra kurser MammaGravid. Det startar en ny kurs i november. Läs mer här.

Dela
Föregående inläggNu smyger vi igång igen
Följande inläggKomma igång med simning
Grundare av MammaMagekonceptet och själv tvåbarns mamma. Hade efter båda barnen svårt att återfå kontrollen över magen och förstod i efterhand att jag haft diastas. Då fick jag ingen information överhuvudtaget. Publicerat 19 böcker och cirka 14 träningshäften, allt med inriktning på träning och hälsa. Tagit fram fem träningsdvd och skapar konceptet "Fab50 - allt innan 50 år är uppvärmning". Tränar i dag relativt mycket själv - både längre distanser, multisport och djup kontrollträning för att hålla.

2 Svar

  1. Fast just lyft, som på bilden, sägs ju bl a enligt dansk forskning, kunna vara väldigt skadligt. Vad är din åsikt/kunskap om det? Med tanke på exempelvis missfallsrisk.

    • När det gäller friska mammor och frisk graviditet brukar man främst se till hur van man är att göra olika saker. Kvinnan på bilden är otroligt van vid lyft av denna sort – hon är en styrkelyftare. Hon har kontrollen, styrkan och tekniken för att göra rätt.
      Kvinnans kropp kan lyfta, bära, röra sig under graviditeten i alla rörelser så länge graviditeten är frisk. Det handlar främst om belastningens storlek och hur du kan hantera den.
      Det man tittar på är även belastningen som sker inuti kroppen – alltså hur krafterna fördelas i buken/bålen – och om det skulle vara en anledning till problem. En person som får för höga krafter inne i magen riktade uppifrån och ned som hon inte kan kontrollera (mot bäckenbottenområdet) skulle teoretiskt kunna uppleva besvär. Men jag vågar verkligen inte säga att det skulle ge ökad risk för missfall.
      Men krafter inne i kroppen som inte kan kontrolleras (man ska ju vanligen sköta om kontrollen av krafter med djupa muskellager – när dessa inte fungerar som de ska kompenserar vi via ytliga muskellager som ofta ger fel kraftöverföring i bålen med en stor nedåtriktad kraft som följd om främst obl ext är överaktiv) kan som sagt ge besvär och diskuteras om det kan öka risken för exempelvis framfall på lång sikt.

      Det jag säger är alltså – utgå från kvinnans vana. En frisk kvinna som kan kontrollera sin kropp kan lyfta och röra sig även under graviditeten. Ser läkare/barnmorskor/specialister ökad risk för missfall ska man självklart följa det.

Skriv en kommentar

fjorton + 16 =