Kan man även stå upp och träna?

Kan man även stå upp och träna?

851
0
Dela

Kan man göra samma övningar när man står upp, som när man ligger ned? Alltså andas in, börja knipa och dra in magen så man känner att musklerna är aktiverade precis som på de första övningarna i appen?

 

Absolut, det går kanonfint att göra det i andra positioner också. Faktum är att det är riktigt bra att träna i just stående., eftersom vi ofta befinner oss i stående i vardagslivet.

Anledningen till att vi väljer att först ge övningar i exempelvis sidoliggande är att man där ofta lättare kan hitta ett nytt sätt att jobba med magen – få en ny form av aktivering. När man sedan har hittat känslan så är det perfekt att träna i stående – det är ju i den positionen vi befinner oss en stor del av dagen.

Börjar man i stående kan det lätt bli att man fortsätter aktivera på ett felaktigt sätt och jobbar som man redan gör. Det är lätt att det blir mer av det man redan har. Vill man hitta något annat sätt att jobba på så kan man behöva prova något nytt.

Att ligga ned är alltså ett hjälpmedel för att hitta ett nytt sätt att arbeta – som man sedan tar med sig när man står upp, rör sig och i vardagen. Det handlar främst om att få hjärnan en känsla av hitta musklerna som man sedan kan använda sig av i andra positioner och sedan helt automatiskt.

Stående knälyftFrån appen MammaMage – stående aktivering med fotlyft

Tänk dock på att inte gå omkring och hålla in magen hela tiden i vardagen eller när du promenerar. Träna emellanåt men låt sedan musklerna arbeta automatiskt i vardagen. Se även över din kroppshållning så du står på ett sätt som hjälper dig hitta rätt. Du kan läsa mycket mer om hållningen och vilka vanliga fel vi ofta gör efter förlossningen i boken MammaMage.

Lycka till!

Skriv en kommentar

tolv + tre =