Jag brinner för kvinnohälsa, som mammamagar

Jag brinner för kvinnohälsa, som mammamagar

1228
0
Dela

Jag brinner för kvinnohälsa, som exempelvis mammamagar och de besvär som kvinnor kan få under och efter en graviditet och förlossning.
Våra kvinnokroppar är fantastiska – tänk att kunna bära fram ett nytt liv! Och för många är det en underbar resa att vara gravid och att genomgå en förlossning – varje steg för en närmare den nya individ som ska ta plats i livet.

Graviditet är helt naturligt och det är helt naturligt att kroppen förändras under graviditeten: magen töjs ut, liksom bindväven och huden för att ge plats åt barnet. Organen inuti buken makar på sig för att ge plats åt det växande fostret.
Efter förlossningen är allt uttöjt och man har plötsligt en alltför stor kostym till innehållet. Vissa har bristningar i underlivet, andra har delade magmuskler där tarmarnas rörelser syns direkt under huden eller tränger ut i ett bråck.

När jag gick där under nattvak, bar mitt barn, upp och ned från sängen och spjälsängen, kånkade på storasyskonet (som också plötsligt blev en bebis och ville bli buren) – det är då (i alla fall jag) önskade att jag hade fått information innan förlossningen.


Jag hade velat veta vad jag kunde göra för att stärka kroppen på ett skonsamt sätt både under och efter graviditeten. Fått reda på om magen var ”som den skulle”, vad de där buckliga sakerna vid naveln var liksom pyramiden som stack upp längs magen.

Visst graviditet är naturligt. Och det är naturligt att allting töjs ut och försvagas. Men jag anser det som varje kvinnas rätt att få information om vad man kan göra för att bli starkare. Sen om man väljer att göra det eller inte – det är upp till var och en. Jag tycker det borde vara en självklarhet att experterna som omger kvinnan vid graviditet och förlossning kan ge råd och svar.
Efter ett benbrott med följande gipsning får man fina rehabprogram med stegvis ökande belastning. Varför får man inte det efter en graviditet? När magen – kroppens kraftcentrum – är uttöjd och satt ur spel, liksom bäckenbottenområdet som ger stöd åt hela inre organpaketet – varför får så många kvinnor då höra att ”vila några veckor, så kan du träna på som vanligt sedan”? Det säger man knappast efter att man tar bort gipset från det nyligen läkta benet med alltför svaga muskler. Och hur kan man föreslå träningsprogram som syftar till att komma i sitt livs form 8 veckor efter ingreppet?

Därför har jag instiftat Mamatummy Day 25 april. För att uppmärksamma de problem som kvinnor kan drabbas av under graviditet och förlossning. Och att som kvinna kunna kräva att få rätt vård och rätt hjälp.
* Man ska inte kissa på sig!
* Magen ska kunna ge stabilitet och stöd åt kroppen.
* Tarmarna ska ligga på insidan av magmusklerna.
* Allt går inte att träna sig till – vissa behöver operation.
Läs mer på mammamage.se/mamatummyday
Visa ditt stöd du med. Tillsammans kan vi påverka.

Dela
Föregående inläggSnart är det Mamatummy Day – en viktig dag för kvinnohälsan
Följande inläggBesök hos fysioterapin på Södersjukhuset
Grundare av MammaMagekonceptet och själv tvåbarns mamma. Hade efter båda barnen svårt att återfå kontrollen över magen och förstod i efterhand att jag haft diastas. Då fick jag ingen information överhuvudtaget. Publicerat 19 böcker och cirka 14 träningshäften, allt med inriktning på träning och hälsa. Tagit fram fem träningsdvd och skapar konceptet "Fab50 - allt innan 50 år är uppvärmning". Tränar i dag relativt mycket själv - både längre distanser, multisport och djup kontrollträning för att hålla.

Skriv en kommentar

8 + åtta =