Introduktion

Introduktion

Här ser du några utdrag från appen MammaMage, som finns på App Store sedan 18 januari 2013 och Google Play sedan mitten av mars 2013.

IMG_1999 IMG_2002

I de flesta nivåer finns det träning i stående position – även där det står att ryggen vanligen har stöd. I samtliga nivåer finns det även träning för bäckenbottenmusklerna.

IMG_2003 IMG_2008

Övningarna visas med tydliga foton eller med film. Inför övningarna finns det allmänna tränings- och tekniktips som gäller för alla övningar som visas separat. Vid varje övning finns sedan instruktioner för just den övningen specifikt.
Vid varje övning finns en timer för tidtagning, som visar med en stapel hur mycket det är kvar att träna. När tiden är slut övergår timern automatiskt till att visa tiden för vilan (vanligen 10 sekunder), för att därpå direkt gå över på nästa träningsperiod.

IMG_2006 IMG_2004

I appen finns vissa teoridelar kring magens muskler, vad man ska tänka på vid träning och hur man kan träna i vardagen.
SAGT OM APPEN

MammaMage är en ny app med träning avsedd att hjälpa en kvinnas kropp att återta en god bålfunktion efter förlossning. Efter att ha gått igenom den är jag både glad och imponerad. Glad för att nu finns ett enkelt och bra steg-för-steg verktyg för att hjälpa kvinnor igång med sin träning efter förlossning på ett metodiskt och tryggt sätt. Imponerad över det jobb som ligger bakom. Innehållet känns väl genomarbetat och stödjer sig på modern forskning.

I mitt arbete som sjukgymnast har jag under 20år sett så många, inte bara nyblivnamammor, som behöver träna upp sin bålstabilitet och kontroll. Flertalet människor som har eller har haft problem med ländryggssmärta får ofta en försämrad kontroll av sina bålmuskulatur. Så egentligen kunde den här appen lika gärna kunnat heta ”Friskare rygg”.