Hur ska spänningen i magen kännas?

Hur ska spänningen i magen kännas?

1260
0
Dela

Jag blir galen! Hur vet man att man tränar rätt?
Om jag gör övningen från mammamage appen när man ska ligga ner och göra armsaxning så är det hårt vid naveln, men sedan när jag känner på magen i mitten av övningen är den mjuk så det känns som jag liksom spänner på något annat sätt.
Måste det vara hårt vid naveln när man gör övningen för att man ska träna rätt?

 

Tack för din fråga.

Det ska vara lätt spänning i magen. Alltså inte stenhårt men inte helt mjukt heller. Vi brukar jämföra känslan med en studsmatta/trampolin.

Det bästa stället du kan känna på om du har rätt spänning eller inte är några centimeter in från höftbenens knölar (de knölar som du känner där jeansfickornas öppning är) – lägg fingrarna några centimeter in mot magen/naveln. När du är avspänd är det helt mjukt här. När du aktiverar bäckenbottenmusklerna och djupa magen så blir det lätt spänning här (som en studsmatta).

img_2751.jpgHär sitter knölen ASS (anterior superior spine)

 

När bäckenbotten och magen är lätt aktiverad (du ska alltså bara aktivera till cirka 20 %) så ska du fortfarande ha vanlig svank. Tryck alltså inte ned svanken i golvet och undvik att ”dra in svansen mellan benen”.

Om spänningen i magen försvinner när du arbetar så kan du antingen arbeta i kortare perioder (kanske 2 armsaxningar, vila kort och sedan fortsätta) så du ger liten paus till nerverna och musklerna. Öka tiden stegvis.
Eller så kan du arbeta med ena armen och känna på magen med den andra efter lätt spänning.
Hoppas det hjälper dig lite.

Skriv en kommentar

13 − åtta =