Hur ska jag börja springa?

Hur ska jag börja springa?

1680
0
Dela

Det finns flera olika inlägg här på bloggen sedan tidigare om att komma igång och springa och när man kan göra det. Men hur gör man då?

Intervaller
Starta med intervaller. Då menar vi inte intervaller där du springer med maximal hastighet utan att du joggar/gåggar om omväxlande promenerar.

Den korta vilopausen ger välbehövlig vila till nervsystem och muskler.

Stick alltså inte ut den första gången på en 30 minuters eller 5 kilometers runda!

Börja stegvis! 45-60 sek jogg/gågg, gå 120 sek, upprepa x 4-5 första gången. Värm upp innan via promenader och promenera mera efteråt.

Gågga!
Att gågga är ett mellanting mellan att gå och jogga. Man kan kalla det för lufsa också. Att vi väljer ordet gågga är för att det låter lite mer atletiskt. Lufsa – det gör björnen och det känns slappt. Men gågga är med atletisk löphållning – bara att farten är som att promenera raskt. Starta alltså lugnt.

Teknikträna!
Se den första tiden som perfekt för att teknikträna. Nu kan du lägga grunden till en ännu bättre löpteknik/löpsteg än innan graviditeten. Laborera och lek med löpteknik och din hållning.

Öka stegvis
Öka stegvis på dina rundor. Nästa gång kanske du gåggar 60-75 sek och går 2 min mellan. Upprepas 5 gånger.

Sen kanske det är 75-90 sek gåggning som upprepas 5 gånger med 90 sek vila emellan.

Öka alltså stegvis längden på intervallerna, och hur många gånger du upprepar dem. Dra stegvis ned på vilan emellan. Hur länge du behöver vila längre fram beror till stor del på hur hårt du springer.

Tänk på att ändra EN faktor i taget!

 

Skriv en kommentar

två × 2 =