Good to go! 

Good to go! 

717
0
Dela

Även om känslan i kroppen varit bra de senaste veckorna så är det skönt att få en ordentlig genomgång av både barnmorska och sjukgymnast tycker jag. Denhär gången bekräftades det jag redan känner, att kroppen återhämtar sig väldigt bra efter graviditet och förlossning.

Jag har 5 kilo kvar till min startvikt (innan andra graviditeten) och det får ta den tid det tar att gå ner det sista. Jag fokuserar på kroppens funktion (även om det är skönt att snart kunna använda alla sina kläder!) och tränar framförallt för att orka livet som tvåbarnsmamma och vara redo att börja instruera klasser till hösten! I övrigt tyckte barnmorskan att knipet var bra och att ”det inte ser ut som om jag fött barn nyligen”, vilket självklart är skönt att höra! 

Fysioterapeuten bekräftade min känsla av att magmusklerna gått ihop väldigt bra att funktionen till stor del finns där. Jag har självklart en hel del att jobba på innan jag är tillbaka till full funktion och styrka men utgångsläget är riktigt bra. Jag fick ett par övningar att jobba med under de kommande veckorna och vi pratade även om hur progressionen i övrig träning kan se ut. Det är alltid skönt att bolla sina tankar med någon som har kompetens inom ämnet och jag vågar tro på mina känslor kring kroppen lite extra efter att jag träffat henne.

Min stora utmaning nu är att skynda långsamt. Att våga utmana men att lyssna på kroppen och känna efter hur olika övningar och typer av träning känns, både under träningen men även efter. Jag behöver reflektera kring de signaler kroppen skickar, även om saker inte gör ont så kanske de inte känns helt hundra och då gäller det att backa, anpassa, vänta eller åtminstone vara medveten (lite beroende på vad det är som känns och på vilket sätt). Nu handlar det om att bygga grunden till att successivt kunna öka både träningsmängden och intensiteten, att fortsätta med knipövningar och rehabövningar samtidigt som jag utmanar med ”vanlig träning”. Allt utifrån hur kroppen känns och hur jag får ihop det praktiska med två barn.


Hittills känns all träning jag har testat väldigt bra och kroppen svarar bra. Jag har lite känningar av ett muskelfäste som bråkade en del under graviditeten (som jag nu rehabtränar) samt lite känningar kring bäckenet. I övrigt så är det amningspositioner som påverkar överkroppen och det faktum att jag mestadels sover halvsittande som påverkar ryggen, men allting får ta den tid det tar nu och jag försöker lyssna på kroppen och anpassa träningen så gott det går. En sak är iallafall säker, träning är en del i att jag ska må bra och orka vara mitt bästa jag, och då är det skönt att ha fått en ”ok stämpel” från både barnmorska och fysioterapeut för att fortsätta träna mig tillbaka till en stark och funktionell mammakropp! 

Skriv en kommentar

1 × 2 =