Förlossningsskador och träning efter förlossning

Förlossningsskador och träning efter förlossning

2703
0
Dela

Måndag morgon,  ny vecka och nya utmaningar väntar. Aftonbladet kör nu en serie artiklar och uppmärksammar förlossningsskador i dagarna tre. In och läs, dela och följ. Tycker att det är på tiden att FLER uppmärksammar det många födande kvinnor drabbas av men som många inte söker hjälp för, eller faktiskt t o m söker hjälp men inte får hjälp av vården. Det är ett rejält eftersatt område men ju fler vi blir som pratar och uppmärksammar detta, ju bättre blir det (förhoppningsvis!) för alla födande kvinnor. Och låt era partners läsa och vara en del av detta också eftersom de påverkas i allra högsta grad om deras kvinna inte mår bra efter förlossningen. Det påverkar hela familjen och många familjer splittras säkerligen p g a både fysiskt och psykiskt lidande som förlossningsskador medför.

Från förlossningsskador till träning efter förlossning:

Förra veckan fick jag se följande film på Kalle Zackaris Instagram och kunde inte låta bli att kommentera. Anledningen till varför jag kommenterade var för att jag 1. Inte anser att man skall börja träna så hårt efter sin förlossning. 2. Jag vet att många tänker: Jaha, kan hon träna så tungt när det inte gått så lång tid efter förlossningen så kan jag också 3. Jag tycker inte att man skall träna kvinnor postpartum om man inte har kunskap.

Sedan läste jag ett blogginlägg som Cissi Wallin skrivit och blev förvånad över att MIN kommentar stå högst upp på hennes inlägg. Så jag antar att hon tycker att jag, bl.a. gjorde fel när jag kommenterade Kalles film. Men jag tycker så här: OM man har en fru/partner som precis börjat träna efter sin förlossning så börjar man inte med att lägga ribban så högt. Och lägger man ut träningsfilmer där man visar hur man tränar sin fru/partner utan att ha kunskap om postnatal träning så kommer man att få kommentarer. Jag tycker absolut att ALLA skall träna både innan, under och efter sin graviditet, men det skall göras i etapper. Man kan inte börja träna på en hög nivå om man knappt tränat under sin graviditet (enligt Brittas egna kommentarer i en podd som heter Vattnet går). Och jag tycker att Kalle kör för hårt med henne just nu. Och jag är rädd att det skall få fler, som ser upp till de båda, att börja tokträna på fel sätt efter sin förlossning.

Men tydligen får man inte bry sig om hur mammor tränar efter sin förlossning för ”de kan ju tänka själva” och så länge ”de lyssnar på kroppen” bla bla bla. Nej, det funkar inte riktigt så!

Många är så ivriga i sin träning efter förlossning att de börjar i helt fel ände, vilket sedan visar sig i att de får olika smärtbesvär. Och det är DET jag vill att kvinnor som föder barn skall undvika. För att jag träffar alldeles för många som lider i det tysta eftersom de tror att ”det är normalt”. Självklart är det individuellt om NÄR man kan börja köra hårdare träning efter sin förlossning men jag har svårt att tro att en kropp som knappt tränat före/under sin graviditet är helt återställd i bäckenbotten och har fullgod styrka för att köra tunga övningar såsom ”Get-ups med 35 kilo sandsäck” eller step-ups på bord, eller löpning osv.

Jag gillar både Kalle och Brita och vet att många ser upp till dem och tycker om dem så just därför tycker jag att man skall tänka till lite innan man lägger ut vissa saker på sociala medier.

En del anser att man ”skrämmer upp” folk genom att tala om alla besvär man kan få om man tränar fel, men jag vet att vi som jobbar med detta gör det p g a att vi bryr oss om dessa kvinnor och inget annat. Jag har däremot blivit mer restriktiv i hur jag uttalar mig i detta och pratar hellre om VAD/HUR du kan träna än vad du bör undvika. Och så utgår jag alltid ifrån individen i sig. Så får jag en fråga under en gruppträningsklass så blir det generella råd jag ger, men kommer man på en privat konsultation så ger jag mer individanpassade råd.

Men det värsta jag vet är när man får kommentarer som: ”Men om kvinnor fött barn i alla år och klarat sig bra, varför skall inte de kunna träna som vanligt efter en förlossning?”

Well, kanske för att vi har mer kunskap kring hur den postnatala kroppen fungerar? Och hur länge levde kvinnorna på stenåldern eller medeltiden och hur mycket forskning kring postnatal hälsa fanns det då?

Jag lever i alla fall i år 2016 och skulle INTE vilja vara kvinna varken under stenåldern eller medeltiden.

Så jag tycker att vi skall bry oss mer om födande kvinnor generellt. Och skippa kommentarer som att ”det är normalt att underliv trasas sönder under en vaginal förlossning” eller att ”du kan träna som vanligt 3 månader efter din förlossning”.

Kan vi hjälpas åt att sprida denna kunskap, snälla?

Skriv en kommentar

3 + 2 =