En artikel till dig som är gravid och funderar på om lakrits...

En artikel till dig som är gravid och funderar på om lakrits är bra

947
0
Dela

Det är knappt jag vågar publicera den här artikeln på vår mammamage.se efter den irritation som jag mött tidigare när jag skrivit om hur saker som vi mammor gör under graviditeten kan påverka barnet. Jag skriver inte det här för att ge dåligt samvete till oss alla som redan fått barn. Inte alls. Om känner du att du har lätt att ta åt dig och börja anklaga dig själv för vad du gjort och inte gjort så bör du sluta läsa nu.

Jag skriver artiklarna för att informera om intressanta och kanske viktiga studier som kommer fram. Jag vet att det är många som är gravida som läser vår hemsida också, och jag vet att det är många som kanske funderar på ett barn till.

Det vi äter och gör påverkar våra barn, men samtidigt är det helheten som är viktig. Om mamman blir helt uppstressad av att absolut äta ”sunt” och strikt och hålla en sådan kost under graviditeten så kanske den ökade ”hälsostressen” tar ut vinsterna som hon gör i det lilla i sin kost.
Mina barn har nog Maryland chocolate chip cookies i sina gener och jag hade periodvis dille på pulverpotatismos (som jag aldrig vare sig före eller efter graviditeterna gillat). Det är inte det bästa man kan äta, jag vet. Men det är inte heller det sämsta. Det var mitt val och så blev det.

Samtidigt är det en mix av en mängd faktorer som påverkar våra barn. Faktorer vi kan påverka och sådana som vi har svårare att påverka, som luftens kvalitet, kemikalier i vår omgivning, stress om man förlorar en nära anhörig, stress över ekonomisk situation som förändras plötsligt… Det är komplext och man får göra så gott det går i varje situation.

Men det kan vara bra att veta att vi kan gör vissa medvetna val – om vi vill – som kan påverka oss själva och barnet positivt. Med det sagt: här kommer en studie om lakritsätande under graviditeten.


 

I Finland, lakritsens hemland (privat tolkning), funderar man på att rekommendera gravida kvinnor att äta mindre lakrits. Eller i alla fall att inte äta obegränsade mängder under hela graviditeten.

250 gram lakrits i veckan verkar enligt en studie kunna påverka fostret


Foto från Cloetta.se

Flickor till mammor som ätit mer än 250 gram lakrits per vecka verkar komma in i puberteten tidigare än genomsnittet och de hade en snabbare viktuppgång och längdtillväxt.

Och både flickor och pojkar till lakritsätande mammor uppvisade variationer i koncentrations- och uppmärksamhetsförmåga, liksom i intelligenstester.

Forskarna själva säger att de har tagit hänsyn till andra faktorer än bara lakritsätande under graviditeten när de har fått fram dessa resultat – men säker kan man så klart aldrig vara på att även andra faktorer spelar in.


Foto från Karamellkungen.se

Det här är som vanligt en indikation och ingen sanning, och man antar att det är den samlade exponeringen av ämnet glycyrrhizin som ingår i lakrits under hela graviditeten, som är avgörande hur fostret reagerar.

 


 

  • I studien, som presenteras på Yle.fi följde man 378 barn och gjorde tester under två år, då barnen var i genomsnitt 12,5 år.
  • Att äta mycket lakrits definierades i studien som att äta mer än 500 mg glycyrrhizin per vecka, vilket motsvarar mer än cirka 250 gram lakrits per vecka. Hur mycket glycyrrhizin lakrits innehåller varierar mycket från sort till sort men det är ett genomsnitt.
  • Genomsnittet för kvinnorna i studien som åt mycket lakrits var 845 mg glycyrrhizin per vecka (51 barn), medan jämförelsegruppen som åt lite lakrits i studien åt i genomsnitt 47 mg glycyrrhizin per vecka (327 barn).
  • Det var dock många som avbröt studien – totalt kvarstod 48 % av de som åt lite lakrits och 56,7 % av de som åt mycket lakrits i studiens slut.
  • Här kan du läsa mer om studien (på engelska).
Dela
Föregående inläggMin upplevelse av sömnen det första året 
Följande inläggVanlig fråga om appen: Kan jag nollställa appen?
Grundare av MammaMagekonceptet och själv tvåbarns mamma. Hade efter båda barnen svårt att återfå kontrollen över magen och förstod i efterhand att jag haft diastas. Då fick jag ingen information överhuvudtaget. Publicerat 19 böcker och cirka 14 träningshäften, allt med inriktning på träning och hälsa. Tagit fram fem träningsdvd och skapar konceptet "Fab50 - allt innan 50 år är uppvärmning". Tränar i dag relativt mycket själv - både längre distanser, multisport och djup kontrollträning för att hålla.

Skriv en kommentar

tretton + 19 =