Daglig hemläxa och följ Mammamage på Instagram!

Daglig hemläxa och följ Mammamage på Instagram!

1345
0
Dela

Hej alla!

Den här veckan delar jag med mig av min vardag på mammamages Instagram, in och följ! Varje vecka är det en ny certad mammamagetränare som delar med sig av sin vardag och vi är många och har alla olika kompetenser så det blir både spännande för er och för oss som är kollegor att följa varandra 🙂

Annars kör jag även en ”kroppspepp” vecka min facebook och Instagram där tanken är att vi alla skall bli mer positivt inställda till våra kroppar. Jag blir så ledsen varje gång jag hör att någon inte är nöjd med sin kropp och pratar illa om den. Ens kroppsideal eller känsla kan så klart bero på många olika faktorer men jag anser att det ändå är upp till DIG själv att göra något åt DIN egen känsla. Självklart är det lättare om du har folk i din omgivning som peppar dig istället för att trycka ner dig, men om du inte har någon som peppar så måste du HA DIG SJÄLV. Det är det absolut viktigaste. Att man jobbar med sin egen självkänsla och självbild och på så sätt orkar man ”stå emot” diverse släktingar eller vänner eller grannar eller dylikt som skall säga saker som ”är du gravid igen?” bara för att man kanske inte har en helt platt mage eller för att man har mer hull på kroppen. Senast i helgen fick jag höra: ”Är du gravid?” från en kund som var på ett mammamagebesök och just i helgen var min mage extra svullen (sambon hade haft i lite väl mycket vitlök i maten och min mage fixade inte detta)+ att jag gillar att äta gott och mycket så ja, den är inte helt platt och  jag har förmodligen inte gått ner alla gravidkilon ännu) och jag svarade: Nej, jag är inte gravid. Jag födde barn för 11 månader sedan och det är så här jag ser ut och jag mår bra och är ok med det :)”. Men visst, jag erkänner att efter det besöket så började jag nojja lite över min mage….Men så här några dagar efter så känner jag att FUCK IT, jag är nöjd med min kropp och med det faktum att jag inte går runt och nojjar dagligen eller tänker negativt om den. Jag duger som jag är och det gör DU också, oavsett HUR du ser ut. Jag vill verkligen att DU skall förstå att din kropp är en kropp och det definierar inte dig som person. Läste en bra artikel på engelska om hur man blir nöjd med sin mage och i stora drag så tipsade skrivaren om dessa 3 steg:

  1. Ignorera alla bilder på magar som vi serveras dagligen i tidningar,tv och film. För det är inte DERAS fel att VI anser att en ”perfekt mage” är en platt och välsvarvad mage. Det är trots allt VI som köper tidningarna och ”går på” deras marknadsföring om att ”gå ner i vikt före sommaren” ”få den perfekta bikinikroppen” osv. Om vi slutar köpa skiten så tjänar de inga pengar och då slipper vi få detta slängt i vårt ansikte varje dag. Ps. Inte ens modellerna på bilderna ser ut som de gör på bilderna i vanliga fall, hört talas om photoshop? Ds.
  2. Var försiktig med vad du säger om din mage! Säger du ofta att du har ”volanger på magen”, ”muffinstop” eller att du har en tjockismage? Fundera på om du skulle säga detta till din bästa vän, din partner eller dina barn. Skulle du säga till ditt barn att den har en tjockismage? Nä, jag tror inte det (och gör du det så SLUTA med det med en gång). Om det nu är så att du stör dig på din mage av någon anledning så IGNORERA den ett tag. Fokusera på något på din kropp som du faktiskt gillar. Detta betyder inte att du skall ignorera din mage för evigt, men genom att du fokuserar på det positiva så får man en bättre känsla i sin kropp generellt. Och till slut så kanske du t o m kan börja tycka om din mage?
  3. Vi har alla olika förutsättningar rent genetiskt och vissa har lättare att få ett 6-pack på magen eller väldefinierade muskler medan andra kan kämpa i all evighet utan att få en endaste liten synlig ruta. Så sluta önska att din mage såg ut på ett visst sätt, som hennes eller dennes mage, för du kommer aldrig att uppnå att DIN mage ser ut som någon annans. Din mage är DIN mage och PUNKT. För ju mer du fokuserar på att du vill ha ANDRAS kroppar, desto mindre tid har du att fokusera positivt på din egen kropp. Och det är ingen idé att du tänker negativt om dina gener heller, för det är som det är.

När jag var yngre så tyckte jag inte om min kropp och fokuserade enbart på det negativa. Inget bra kom ut av det utan det skulle ta flera år tills jag fick ett missfall för att jag skulle börja ta hand om min kropp ”på riktigt” genom att säga snälla saker till den och genom att nära den med pepp. För om inte JAG peppar den, vem skall då göra det? Och nu när jag har två söner så känner jag att det är MIN PLIKT att aldrig någonsin prata illa om min kropp eller om andra kroppar eller om deras kroppar. Jag vill att de skall se att vi alla har olika kroppar och att det är OK. Så, hemläxan blir att varje dag f o m nu säga något snällt till dig själv när du kollar dig i spegeln. Vill ni se tips och höra hur jag gjorde här om dagen när jag vaknade med en dålig hårdag så kan ni se klippet här.

Bjuder här på en bild på en del av min kropp som jag tokgillar: Min rumpa 😉 Speciellt i träningskläder så framhävs den fint. Så, dela med dig av det du gillar på din kropp antingen i kommentarer eller på sociala medier. Skriv gärna #doit4lifepp, #kroppspepp #doit4lifeutmaning.

Ha en fin dag alla!

20160516_193414

Skriv en kommentar

fem × 1 =