Bröstkorgen blir jättestor

Bröstkorgen blir jättestor

916
0
Dela

Hej!

Vilken fin app du har gjort! En fråga: när jag gör övningen sittande spänning mot väggen (alltså nivå 1), så åker min bröstkorg upp mycket. Är det rätt eller fel. Hur får jag den att stanna nere? Magen blir platt men allt innehåll pressas liksom upp mot bröstet. Tacksam för svar Nina

Hej!
Vad roligt att du tränar med appen.

Ja, det är lätt hänt att bröstkorgen expanderar när magen dras in om man inte ser upp. Jag brukar likna det vid en avlång ballong – trycker man ihop ballongens ena ände så buktar den andra ut ännu mer och tvärt om.

Vid träning för de djupa magmusklerna och för att få kontroll över magen/bålen så bör bröstkorgen inte bukta ut. Arbeta för att hålla ned/hålla ihop revbenen.

Börja alltså med att aktivera bäckenbottenmusklerna, dra sedan in området under naveln mjukt (kontrollera att ryggen är stilla!), tänk dig därefter att du för samma revbenen på kroppens framsida mot varandra.

De revben jag menar sitter där magens mjuka del tar slut, där bröstkorgen börjar på kroppens framsida. På bilden nedan ser du dem på vardera sidan högst upp.

Tänk dig att höger sidas revben och vänster sidas revben ska föras ihop lätt. Då spänns området allra högst upp mellan revbenen och du håller koll på dem. Det gör att bröstkorgen inte expanderar okontrollerat. Undvik dock att bröstkorgen dras nedåt, som om du skulle råka få ”slipsen i gylfen”.

1212 RÄTT odelade_magmuskler_ny_smooth2 kopia 2

Tänk också på att andas lugnt och djupt hela tiden du tränar. Om bröstkorgen expanderar mycket håller man ofta andan samtidigt. Så andas lugnt och djupt.

Lycka till! Bara återkom om du har fler frågor och funderingar.

Skriv en kommentar

arton + 12 =