Börja med annat parallellt med appen?

Börja med annat parallellt med appen?

1748
0
Dela
Hejsan!
Jag har tagit ner er app och är fortfarande på nivå 1. Före och under graviditeten har jag tränat regelbundet. Nu känns det som om jag bara tränar detta så tappar jag helt all annan muskelstyrka och kondition som jag försökt hålla uppe under graviditeten. Kommer att ta många veckor innan jag hunnit igenom alla nivåer och på det hinner jag nästan gå till noll i styrka och kondition. Hur skall jag tänka runt detta ?

 

Tack för din fråga.

Du kan parallellt promenera och stegvis öka takten i promenaderna. Om du helammar kan du tänka på att du fortsatt troligen har förhöjda halter av exempelvis graviditetshormonet relaxin så länge som du helammar. Hormonet påverkar de elastiska strukturerna i kroppen, som bindväv, ligament och liknande och gör dem mer töjbara. Det här bör du tänka på i samband med exempelvis konditionsträning. 

Promenader och så småningom powerwalks med eller utan vagnen är kanonbra. Vänta med att springa tills det har gått några månader och du har bra kontroll och tillräcklig styrka i bäckenbottenmuskelområdet liksom i främre bukväggen. Jag har skrivit tidigare om detta, exempelvis här och här. Starta som sagt med kortare intervaller med joggning när det är dags att komma igång där.

Du kan även styrketräna med gummiband i upprätt position så du får igång musklerna. Jobba på magens och bäckenbottens villkor, dvs att du kan behålla en bra magaktivering och magprofil. Aktivera medvetet bäckenbottenmusklerna först och sedan djupa magen. Kontrollera att du inte kompenserar med exempelvis chestgripping.

Starta med lättare gummiband och egen kropp och öka belastningen även här stegvis. Se det som bra teknikträning under tiden.

Hur mycket du kan träna annat beror alltså till stor del på din kontroll av bäckenbotten och djup mage. Man behöver kunna skapa en fast plattform i magen (så kallad stiffness) för att få bra kraftöverföring över bålen. Utan stiffness har man en mjuk mage och låg kontroll och stabilitet.

När avslaget har slutat kan du börja simma. Jag har skrivit om detta tidigare. Eller motionscykla.
Så ju mer kontroll du har på magen – och ju flitigare du är med övningarna desto snabbare kan du troligen komma igång med annan träning.

Tänk på att du kan känna det som att du har en otroligt stor kapacitet centralt – vilket du kanske har – men kroppen kanske inte riktigt hänger med. Som att ha en V8 motor i en rostig Fiat.

Skriv en kommentar

sjutton − tolv =