Bli mer kräsna när det gäller vem som får träna er mammor!

Bli mer kräsna när det gäller vem som får träna er mammor!

1630
0
Dela

Hej!

Detta skrev jag på min facebooksida för ett tag sedan och jag vill gärna sprida det eftersom jag tycker att det känns högst angeläget i dessa tider då var och varannan tycks träna gravida och mammor utan någon vidare kunskap i ämnet.

Läs och lämna gärna en kommentar om vad ni tycker. Har jag missat något? 🙂

En uppmaning till alla nyblivna mammor:

Kan ni snälla bli mer kräsna när ni väljer vem ni tränar med efter er förlossning? Här kommer lite tips på vad ni skall ”kolla” efter när ni väljer mammatränare eller träningsklass:

1. Har personen i fråga koll på mammakroppen? Hur hormoner påverkar mammakroppen?

2. Har personen koll på och pratar den om bäckenbottenträning under sina klasser?

3. Kan personen ge alternativ till dig som lider av bäckenrelaterad smärta?

4. Kan personen ge dig alternativ om du har ont i dina handleder?

5. Har personen adekvat och specifik utbildning inom pre- och postnatal träning/hälsa?

Jag blir så trött på tränare som lägger ut galna övningar åt mammor på både Facebook och andra sociala medier. Burpees, plankor och träning med bebis som vikt är INTE det första man börjar med när man fött barn. Man måste stegvis bygga upp kroppen för att den skall hålla och kunna fungera optimalt. Och har man som tränare inte koll på hur viktig bäckenbotten är och hur den hänger ihop med kontroll och funktion av den djupa bålmuskulaturen bl.a så skall man inte jobba med småbarnsmammor. Punkt!

 

Skriv en kommentar

3 × 3 =